loading...

رهايي از سيگار

تنباکو یا توتون، گیاهی با برگ‌ های پهن است که به منظور استعمال دخانیات کشت می‌ شود. برگ‌ های برش نخورده این گیاه برای ساخت دخانیات مورد استفاده قرار می‌ گیرد و دود حاصل از سوختن آن

تنباکو یا توتون، گیاهی با برگ‌ های پهن است که به منظور استعمال دخانیات کشت می‌ شود. برگ‌ های برش نخورده این گیاه برای ساخت دخانیات مورد استفاده قرار می‌ گیرد و دود حاصل از سوختن آن دارای ماده‌ ای به نام نیکوتین است. نیکوتین اعتیاد آورترین ماده‌ ای است که تاکنون شناخته شده و می‌ تواند باعث بروز اختلال‌ ها و ناتوانی‌ های بسیاری شود و نیز یکی از موثرترین عوامل مرگ و میر است.

از جمله مضرات نیکوتین می‌ توان به ایجاد اخلال در عملکرد اعصاب و سلول‌ های ماهیچه‌ ای اشاره کرد. هم چنین این ماده مهلک، خطر ابتلا به مشکلاتی نظیر تپش قلب، فشار خون و حتی حمله قلبی را نیز افزایش می‌ دهد، ولی با وجود هشدارها و یافته‌های علمی، عده‌ای هم چنان به مصرف دخانیات ادامه می‌ دهند. عده‌ای نیز تنباکو را به صورت جویدنی مصرف می‌ کنند که نیکوتین کمتری را به بدن وارد می‌ کند.

مواد غذایی موثر در دفع نیکوتین:

۱- کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی ویتامین‌ هایی مانند B5، C و B است که مسئولیت تنظیم فعالیت‌ های اساسی بدن را به عهده دارند. کمبود این گروه از ویتامین‌ ها باعث اختلال در عملکرد بهینه بدن می‌ شود.

مصرف کلم بروکلی علاوه بر تامین ویتامین C و افزایش سوخت و ساز بدن، از ریه‌ ها در برابر سموم حفاظت می‌ کند. بروکلی دارای ژن NRF2 نیز هست که سلول‌ های ریوی را در برابر حمله‌ها مصون نگه می‌دارد.

۲- پرتقال

پرتقال از اعضای خانواده مرکبات است که سرشار از ویتامین C بوده و نیکوتین را در بدن از بین می‌ برد. مصرف پرتقال و سایر مرکبات، نیاز بدن به ویتامین C را جبران کرده و هم چنین استرس ناشی از مصرف نیکوتین را کاهش می‌ دهد.

- اسفناج

اسفناج حاوی فولیک اسید و ویتامین B9 است و به از بین‌ برنده نیکوتین از بدن شهرت دارد. نیکوتین باعث اختلال در خواب می‌ شود و اکثر افراد مصرف‌ کننده دچار این مشکل هستند. از این‌ رو، اسفناج به عنوان منبع سرشار از فولیک اسید، نقش مهمی در تنظیم سلامت روحی و عاطفی در برابر عملکرد منفی این ماده دارد.

۴- زنجبیل

زنجبیل یکی از بهترین مواد غذایی برای رهایی از عوارض ناشی از مصرف سیگار است. البته زنجبیل خام عملکرد بهتری در کاهش میل به دریافت نیکوتین، کاهش وزن و دفع سموم خون ناشی از مصرف نیکوتین دارد. اگر تصمیم به پاک سازی نیکوتین از بدن خود دارید، زنجبیل بهترین گزینه است.

۵- زغال اخته

اسید موجود در زغال اخته روند دفع نیکوتین از جریان خون را تسریع می‌ کند. هم چنین این میوه همانند نیکوتین میزان قند خون را بالا می‌ برد، از این‌ رو، جایگزین مناسبی برای سیگار در هنگام تمایل به دریافت نیکوتین است. با مصرف این میوه در عین تنظیم قند خون، می‌ توان سیگار را نیز ترک کرد.

۶- لیمو ترش

لیمو ترش نیز یکی دیگر از سلاح‌ های قوی در نبرد ترک سیگار است! پس از مصرف سیگار، نیکوتین تا ۳ روز در بدن باقی می‌ ماند و به سلول‌ ها و منفذهای پوستی آسیب می‌ رساند. لیمو ترش با داشتن اسید‌ سیتریک و ویتامین C به حفظ سلامت پوست کمک کرده و عوارض ناخواسته ناشی از مصرف سیگار و نیکوتین را کاهش می‌ دهد.

- هویج

مصرف مکرر سیگار به صورت روزانه باعث کاهش ویتامین A و C شده و تاثیر منفی بر عملکرد مغز دارد. هم چنین باعث تخریب سلول‌ های عصبی می‌ شود. مصرف هویج باعث تامین میزان ویتامین A و C می‌ شود و مقاومت سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

۸- انار

مصرف سیگار باعث بالا رفتن تپش قلب، فشار خون و نیز کاهش سطح اکسیژن در خون و در مقابل، مصرف انار باعث کاهش این عوارض، تنظیم جریان خون و تولید گلبول‌ های قرمز بیشتر می‌ شود.

۹- جوانه گندم

استعمال سیگار باعث تنگ و سفت شدن عروق خونی می‌ شود. ویتامین E موجود در جوانه گندم و سایر غلات موجب بالا رفتن خاصیت ارتجاعی سیستم گردش خون شده و خطر سکته قلبی را به ویژه در سنین بالاتر کاهش می‌ دهد.

۱۰- کلم پیچ

کلم پیچ از اعضای خانواده کلم‌ ها است که مصرف آن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌ دهد. هم چنین، کلم‌ پیچ منبع غنی ماده ایزوتیوسیانات و سایر آنتی‌ اکسیدان‌ ها است که به دفع نیکوتین ذخیره شده در خون کمک می‌ کند.

بهروز بازدید : 117 چهارشنبه 15 آبان 1398 زمان : 10:57 نظرات (1)
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سینما در ماشین با ایرانتیک در تاریخ 1399/03/13 و 0:06 دقیقه ارسال شده است

سینما در ماشین
https://www.irantic.com/car-cinema
من بابت سایت خوبتون ممنون هستم. ایرانتیک جدیدا ویژگی جدیدی آورده که توسط آن میتونیم با ماشین بریم داخل سینما و فیلم سینمایی رو از داخل ماشین ببینیم. اینجوری هم راحت تریم هم بهداشتیه هم خوراکی میتونیم سینما ببریم با خودمون.سینما ماشین بهترین کاری که کرده اینه که صدای سینما هم دست خودمون هست و میتونیم از رادیو ماشین صدای سینما رو پلی کنیم.
شهرهای تهران و کرج و قم و شیراز و مشهد و اصفهان و احتمالا تبریز هم سینما ماشین رو دارن میارن. کلا خیلی حال میده این سینما در ماشین .
پیشنهاد میکنم ی بار امتحانش کنید...
سایت ایران تیک یک سایت هست که با ادرس irantic.com در دسترس هست و بلیت سینما و بلیط کنسرت و بلیط تئاتر رو میتونید ازش تهیه کنید. قیمت بلیط ها با تخفیف ویژه هستند.


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
كمك به آنهايي كه ميخواهند بقيه عمر خود را سالم و پر انرژي سپري كنند
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 40
  • بازدید ماه : 117
  • بازدید سال : 726
  • بازدید کلی : 2,911